I will burn you to love you

Sunday 19 November 2017

Ant nest grade of agarwood

Assalamualaikum Wa Rahmatullahi Wa Barakatuh.
Semoga kita semua sentiasa dirahmati oleh-Nya. Amin.


Di dalam pengenalan kepada kualiti gaharu, terdapat banyak faktor yang mempengaruhinya. Dan di antara beberapa faktor yang paling utama adalah :


Lebihan daripada yang telah terjual minggu lepas




  • Spesis pokok
  • Faktor yang menyebabkan terbentuknya resin.
  • Kematangan (usia) resin.

Ant nest grade agarwood as for display, even as for burn as incense 




Dan di antara kebanyakkan faktor-faktor tersebut, teras yang terhasil daripada sarang semut adalah di antara yang terbaik dari segi aroma. Dan di dalam pemerhatian saya, jenis semut hitam berbulu adalah antara yang sangat berkesan dalam pembentukan teras yang berkualiti tinggi terutama dari segi ketebalan dan aroma.



Beautiful ant nest grade of agarwood
Picture credits to Taha from Agar Aura


Secara kesimpulan, pokok gaharu daripada spesis yang bagus, dan telah sangat lama dijangkiti penyakit yang hebat adalah berkemungkinan memiliki teras yang sangat berkualiti terutama dari segi aroma.


Terima kasih.

Agarwood Gaharu 沉香 香文化 奇楠 沉香 伽羅 沈香 黄熟香 蘭奢待 東大寺 栈香 真那伽 羅国 真南蛮 佐曾羅 寸聞多羅 桂皮 诃子 丁子 甘草属 廣藿香 匙葉甘鬆 大黄 紅花 大茴香 貝香 蘭奢待 香道具 聞香 香道 香炉 菖蒲香 香道具 組香 源氏香 香 馫 茶道 ខ្លឹមចាន់ ཨ་ག་རུ་ ཨ་ག་རུ་སེར་པོ་ ཨར་སྐྱ་ ཨར་ནག ไกฤษณา அகில் ໄມ້ເກດສະ العود دهن_العود ماليزيا Amber Ambergris Aloeswood Antique Aromateraphy Aquilaria Beccariana Bonsai Bracelet Candan Censer Eaglewood FrankIncense Fumigate Hirta Incense KoDo Koi Kyara Kynam Malaccensis Microcarpa Musk Oolong Oud Oudh PaloSanto Perfume Qinam Qinan Qynam Scent Rare Ranjatai Resin Rosary Rostrata Sandalwood Scents Sinensis Subintegra Tea ThitMhwae Zen